مقدمه :
با پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن حکومت دینی در کشور عزیزمان ایران که منجر به درهم شکستن همینه ی ابر قدرت ها و مهمتر از آن ارایه ی الگویی دیگر در فضای سیاسی دو قطبی آن زمان با نام « جمهوری اسلامی » شد و به مرور دوام و قوام این نظریه در مقابل زوال و پوچی هر روزه ی نظریات به اصطلاح متفکران غربی در وادی فلسفه سیاسی - لیبرال دموکراسی - آشکار تر گردید و لذا به همین دلیل بود که این کشورها را به فکر رویارویی با این پدیده ی مبارک انداخت و ابتدا چاره ی کار را در سرنگونی این کشور یافتند و به پیروی از این رویکرد فکری جنگ آغاز شد اما این روش نیز پس از 8 سال ناتوانی خود را در برابر اندیشه ی بلند حکومت الهی این مرز و بوم و مردم آن نشان داد و به همین دلیل آنان سلاحی از جنس این اندیشه ی استوار را به میدان جنگ آوردند و آن کار فرهنگی با جوانان این مرز و بوم که سرمایه های اصلی هر کشوری هستند در جهت تهی نمودن آنان از باورها و اعتقادات اصیل خود و به ابتذال و بی راهه کشاندن آنان و سرانجام بی اعتقادی به پایه های اصلی این حکومت الهی که همان ریشه های اعتقادی و مذهبی مردم می باشد بود که رهبر گرانقدر و فرهیخته ی انقلاب با تیزهوشی این رویکرد را دریافته و از آن به « شبیخون فرهنگی » یاد نمودند و برنامه ریزان فرهنگی کشور را امر به ایستادگی در برابر این روش ناجوانمردانه دادند . در این میان البته بودند افرادی که با این تیزهوشی و بصیرت مخالف بودند و آن را چیزی جز خیالپردازی نمی انگاشتند لکن در این میان آنان که این مهم را باور نموده بودند و به نظریه پردازی در این باره می پرداختند چاره ی این معضل ریشه ای را در طرح ها و برنامه های کوتاه مدت و گاهی به دور از بازدهی مطلوب می دیدند و شاید به روش های پیچیده ی این شبیخون پی نبرده بودند به همین دلیل این فعالیت های فرهنگی تا حدودی در رسیدن به اهداف خود موفق بوده و در مواردی به اهداف خود نرسیده ، بی انگیزگی برخی از جوانان در فهم باورهای دینی و تحکیم پایه های آن انجامیده است که البته در کنار بی توجهی بیشتر خانواده ها به کارهای پرورشی در تربیت فرزند خود صورت پذیرفته است .
مشکلات فکری جوانان و نوجوانان این مرز و بوم و نیاز سنجی آنان در زمینه های مختلف و مشخص نمودن حوزه های سؤال خیز اندیشه های اسلامی برای آنان نیازمند ارتباط نزدیک ، صمیمی و بی واسطه ی روحانیون و نیروهای فرهنگی و برنامه ریز برای این دوره ی سنی است تا با برداشتی روشن و حقیقی به این مهم بپردازد بر این اساس جمعی از طلاب و فضلای کازرونی به همراه گروهی از دانش آموزان و دانشجویان که سابقه ی اجرای طرح های تبلیغی « سفیران هدایت » به مدت بیش از 5 سال در سطح مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان شهرستان و « معراج اندیشه » به مدت 4 سال در سطوح یاد شده را داشتند و با پیشنهاد هیأت فرهنگی و مذهبی فاطمیون (س) جهت گسترش فعالیت های این هیأت ، با آسیب شناسی فعالیت های قبلی و احساس نیاز فضای فرهنگی شهر به نوآوری در نوع فعالیت ها و با توجه به دسته بندی مخاطبین فعالیت های این چنینی به « عوام و خواص » اقدام به راه اندازی کانون فرهنگی - مذهبی پیامبر اعظم (ص) ( هیأت فاطمیون (س) ) نموده که علاوه بر برنامه ریزی فعالیت های خاص مانند « فرهنگی ، آموزشی ، اعتقادی و غیره » با برگزاری مراسم عمومی در مناسبت های مذهبی در جهت فعالیت های عمومی خود نیز گام خواهد برداشت .
فصل اول: کلیات
الف ) اهداف :
1- پیروی از مذهب حقه ی شیعه ی اثنی عشری .
2- رفتن در مسیر روشنایی بخش قرآن و 14 معصوم (ع) .
3- گرایش کانون به ولایت مطلقه ی فقیه در همه ی برنامه ها .
4- ادامه دادن راه شهدا و امام شهدا (ره) و عمل کردن قاطع به احکام اسلام در همه ی زمینه ها .
5- انجام وظیفه درباره ی معنویات مردم با برگزاری مراسمات مذهبی .
6- انجام وظیفه نسبت به اعتقادات مردم با برنامه های فرهنگی و آموزشی .
7- انجام وظیفه نسبت به سرنوشت خود و کشور با حضور فعال در عرصه ی اجتماعی و سیاسی .
8- ایجاد ارتباط با خالق هستی از طریق دعاها و زیارات وارده .
9- برنامه ریزی برای امور جوانان مانند ورزش - آموزش - اخلاق .
10- مبارزه با تهاجم فرهنگی از طریق آشنا کردن جوانان با اعتقادات مذهبی و هویت ملی اسلامی .
11- توجه به محرومان با توجه به برنامه ریزی جهت جلب کمک های مردمی و دادن وام به نیازمندان با ایجاد صندوق قرض الحسنه .
12- تلاش در جهت جذب نیرو افزایش اعضا و حفظ هویت با شعار این الفاطمیون (س) .
13- در نهایت ترسیم چهره کانونی هدفمند - معقول و در خدمت مذهب و مردم که مورد رضایت ولی فقیه باشد .
ب ) محذورات :
1- خارج نشدن ار راه اسلام با رعایت تقوا .
2- پرهیز از تکروی و حرکت های سلیقه ای ، احساسی و موهن مذهب .
3- پرهیز از جو زدگی در مورد برگزاری مراسم و مناسبت های و غیره .
4 - پرهیز از وارد شدن درگیریهای متعصبانه ی سیاسی و بدون منطق به فضای کانون .
5 - پرهیز از اصالت دادن بی مورد به گروه ها و احزاب و رضایتمندی آنها .
6 - جلوگیری از دخالت های بی جای مسؤلین و در امور کانون .
7 - پرهیز از هر گونه کمک گرفتن از امکانات اشخاص حقیقی و حقوقی بدنام و معلوم الحال .
8 - پرهیز از تعصبات بی جای مذهبی و ملی .
9 - پرهیز از سطحی نگری برای ایجاد جذابیت و جذب نیرو و امکانات در کانون .
10 - عدم وابستگی به گروه ها و احزاب سیاسی و ارگان ها و سازمان های دولتی و خصوصی .
11 - جلوگیری از نفوذ کلام اشخاصی که با ولایت و نظام مشکل دارند در عملکرد و تصمیم گیری های کانون .
12 - پرهیز از برخوردهای تند و غیر اخلاقی بین تمامی اعضا .
ج ) ملاحظات :
اولویت بندی برنامه ها بر اساس اهداف و محذورات .
د ) خصوصیات مسئولان :
الف - مسئول کانون :
1- شیعه ی دوازده امامی .
2- تقوا و اخلاق خوش .
3- ولایتی بودن .
4- بینش و دیدباز ( بصیرت ) .
5- روحانی معمم ( بالا بودن سطح اطلاعات علمی و اسلامی ) .
6- دلسوز بودن .
7- تجربه .
8- نفوذ اجتماعی و روابط عمومی بالا .
9- جدیت در کار .
10- انعطاف پذیری .
11- مقبولیت مردمی .
12- صبور بودن .
ب - اعضای شورای کانون :
1- متعهد به رعایت موازین شرع مقدس اسلام و مذهب شیعه ی اثنی عشری .
2- حفظ شئونات اسلامی در تمامی امور .
3- اعتقاد و پیروی از ولایت فقیه زمان .
4- حسن سابقه ی اجتماعی - سیاسی - اخلاقی .
5- کارآمدی در اجرای وظایف .
6- دفاع از دست آوردهای انقلاب اسلامی و متعهد به ادامه ی راه شهدا .
7- داشتن روحیه ی کاری بالا و انظباط تشکیلاتی .
فصل سوم : شرح وظایف
الف - مسئول کانون :
1- تلاش در جهت تأمین هزینه ها .
2- تلاش در جهت تأمین امکانات .
3- نظارت استصوابی بر روند کانون و تصحیح آن در راستای اهداف و محذورات .
4- ترسیم خطوط کلی اهداف و برنامه ها .
5- نظارت بر حسن اجرای برنامه ها .
6- نظارت استصوابی بر حسن صلاحیت اعضا و عزل و نصب مسوولین .
7- شرکت در جلسات کانون و به دلخواه در سایر جلسات .
8- برنامه ریزی جهت انجام کارهای خیریه .
9- شناسایی خیرین .
10- ارتباط دائم و منسجم با مسئولین شهرستان یا کشور .
11- انتخاب معاون هماهنگی برای کانون .
12- تنظیم - تفسیر و تغییر اساسنامه با همفکری شورای کانون .
13- اعلام انحلال یا تعطیلی کانون در صورتی که مشخص شود که کانون در رسیدن به اهداف خود ناموفق بوده یا به انحراف رفته است .
14- برخورد با اعضای متخلف .
15- تغییر مکان کانون با همفکری شورای کانون .
16- تصویب یا رد استعفای اعضای شورا و انتخاب جایگزین برای آنها .
17- دارا بودن ولایت معنوی بر اعضای کانون ( شبیه یک نوع حکم حکومتی )
18- مسئولیت صلاحیت معاونان و شرح وظایف و اختیارات آنها .
19- برگزاری جلسات اضطراری و تشکیل کار گروه های ویژه .
20- تعیین سخنران برای مراسمات هیأت .
ب - شورای کانون :
1- امکان سنجی جهت اجرای برنامه های کانون .
2- تهیه ی طرح و برنامه برای فعالیت های کانون .
3- تنظیم و اعلام برنامه های 3 ماهه یا شش ماهه
4- جذب ، حفظ و به کارگیری بودجه و امکانات کانون .
5- هماهنگی و همکاری با مسئول کانون و اجرایی کردن درخواست های مسئول کانون .
6- بررسی نقاط ضعف و برطرف کردن آنها .
7- تهیه ی گزارش مالی و تعیین بودجه برنامه ها .
تبصره : در جلسهی شورای کانون حضور تمام اعضا یا معونان الزامی است و رسمیت جلسه با اعضا می باشد .
ج - وظایف مشترک مسئولین قسمت ها :
1- تشکیل کار گروه های مورد نیاز .
2- تقسیم کار دقیق و نظارت بر عملکرد اعضا .
3- تشکیل جلسات منظم با اعضای بخش جهت هماهنگی اجرای مصوبات شورا .
4- شرکت منظم در همه ی جلسات و مراسمات کانون .
5- تهیه ی گزارش قسمت مربوطه و ارائه به شورا .
6- مسئول و ناظر وظایف قسمت مربوطه .
7- مسئول اموال آن قسمت .
8- جذب ، حفظ و به کارگیری بودجه و امکانات و نیروی کانون در قسمت مربوطه .
موسسه خیریهی قرض الحسنه :
- یکی از قسمت هایی است که در جهت زیر پوشش قرار دادن و تأمین نیازهای مادی خانواده های نیازمند زیر پوشش کانون تأسیس گشته است .
- این مؤسسه با یاری و خیراندیشی مؤمنین اقدام به شناسایی خانواده ی نیازمند شرکت کننده در مراسمات مذهبی کانون نموده و با تأمین اقلام معیشت آنان تا حدودی سعی بر حل مشکلات این عزیزان در امور فوق خواهد کرد. این مجموعه با ایجاد 4 طرح ثابت اقدام به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی خیرین نیکوکار خواهد نمود :
1- طرح قلک .
2- طرح انفاق ( کمک های غیر نقدی ) .
3- طرح اشتراک ( کمک های نقدی ) .
4. طرح نقدی شامل : طرح خانه ی سرد ( تعمیر منازل نیازمندان ) - طرح افطاری - طرح به خاطر نان شب ( جهت تهیه ی نان ) - طرح دردی از جنس نیاز ( مشکلات درمانی ) .
- رابط خواهران :
این قسمت جهت راه اندازی و هدایت فعالیت های خواهران تشکیل گردیده است شامل : رابط مسئول کانون - رابط پرورشی - رابط پشتیبانی - رابط تشکیلات - رابط مراسمات مذهبی - ----------- شهدا که به صورت هماهنگ با شورای کانون و زیر نظر مسئول کانون فعالیت می کند .
- معاونت پرورشی :
با هدف بسط و گسترش تفکر دینی در جامعه به عنوان زیر بنای غعالیت های کانون ( بخش آموزش ) و برگزاری فعالیت های مصوب شورای مرکزی کانون و مدیریت طرح های مختلف اجرایی از سوی کانون در سطوح مختلف را داد ( بخش فرهنگی ) .
- اهداف معاونت پرورشی :
1- تغذیه ی فکری کادر کانون .
2- ترویج فرهنگ مطالعه .
3- بیدار نمودن حس پرسشگری .
4- تربیت نیروی پژوهشگر .
5- اطلاع رسانی در موضوعات خاص و روز جامعه .
6- آماده سازی افراد جهت افزایش توانایی های فردی .
7- تدوین جزوات و سطح بندی اعضای کانون در جهت رشد باورهای اعتقادی سیاسی و اجتماعی آنان
8- آشنایی اعضا با جریان شناسی گروه های مذهبی سیاسی کشور .
9- مبارزه با فرق انحرافی .
10- ارتباط با خانواده های اعضا .
11- نظارت بر وضعیت علمی اعضا .
1- آموزش اعتقادی .
2- آموزش سیاسی .
3- آموزش اخلاقی .
4- علمی .
5- امداد و نجات .
5- ورزشی .
6- واحد تفحص سیره ی شهدا :
1- برگزاری یادواره ها و بزرگداشت ها با رعایت یادواره های محله ای ، صنفی و ... از طریق ایجاد بانک بزرگ نرم افزاری اطلاعات و آمار شهدا .
2- تشکیل گروه های شهید پژوهی .
3- طراحی و تدوین و ساخت فیلم .
7- بخش سیاسی :
- واحد تشکیلات :
این واحد با هدف عضوگیری ، انسجام ، شناخت اعضا و نیروها و ... راه اندازی شد .
1- عضوگیری .
2- ثبت نام .
3- ارائه ی آمار .
4- معرفی نیرو به قسمت ها .
5- گروه بندی اعضا .
6- شناخت تخصص اعضا .
7- در ضمن یک نسخه از گواهی های آموزش اعضای کانون باید به واحد پرسنلی تحویل شود . همچنین لازم به تذکر است که کلیه ی گواهی ها و نامه های ارسال شده با مهر یا سربرگ کانون باید به تأیید واحد پرسنلی برسد .
شاخه ها : 1- جذب ، 2- سازماندهی .
- بخش پشتیبانی :
تبلیغات :
1- آموزش تخصصی تبلیغات با هماهنگی بخش آموزشی .
2- روابط عمومی .
3- تزئینات .
4- اطلاعیه ها .
- تدارکات :
1- پذیرایی مراسمات کانون .
2- تدارک اردوها و سفرها ، آماده سازی فضاها .
- بخش مالی :
1- سند سازی .
2- حسابرسی .
3- تأمین هزینه .
- واحد مراسمات {literal}{{/literal}هیأت فاطمیون (س){literal}}{/literal} :
برنامه ریزی جهت اجرای مراسم مذهبی بر عهده ی این واحد می باشد .
- شاخه ها :
1. مداحان :
نظارت بر عملکرد مداحان هیات و برنامه ریزی جهت اجرا در مراسم های مختلف هیات در طول سال و هم چنین همکاری کلاس های آموزشی در سطوح مختف با همکاری واحد آموزش .
2. صوتی :